Veilig in het verkeer

Ben jij een beginnende motorrijder die nog niet zoveel ervaring heeft, of heb jij de nodige kilometers al achter de rug en wil je jouw kennis bijschaven? Dan ben je bij deze blog over veilig in het verkeer aan het juiste adres!

Motorrijden is en blijft risicovol. Of je nu onervaren of ervaren bent, je bent niet alleen in het verkeer! Defensief rijgedrag en goede zichtbaarheid zijn belangrijke punten om veilig op je bestemming te komen. In deze blog kom je meer te weten over hoe je moet handelen en reageren in geval van een file, hoe je jouw zichtbaarheid op de motor kunt vergroten voor het overig verkeer, hoe je het beste kunt anticiperen op bepaalde situaties en hoe je op de juiste manier moet rijden in een groep.

File rijden

Als je op de motor in de file komt, is het toegestaan om langs de auto’s te rijden om zo sneller op je bestemming te komen. Om dit zo veilig mogelijk te doen, zijn er een aantal regels waar je je aan moet houden.We hebben ze hier voor je op een rijtje gezet.

1. Het naderen van de file

Bij het naderen van een file houd je via de spiegels rekening met achterop komend verkeer, voor het geval zij hun snelheid niet verminderen. Ga zelf geleidelijk aan langzamer rijden en waarschuw achterop komend verkeer door je alarmlichten aan te zetten of door te remmen (bij een plotselinge stilstaande file altijd je alarmlichten gebruiken).

Het gebruiken van de alarmlichten of richtingaanwijzers tijdens het door de file rijden is niet toegestaan. Het wordt wel gedoogd, maar het brengt ook automobilisten in verwarring. Doe dit dus niet. Rij altijd tussen de rijstroken door, niet uiterst links of uiterst rechts. Bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, rij dan tussen de twee meest linkse rijstroken.

2. Gepaste snelheid

Het snelheidsverschil tussen jou en de auto’s mag niet meer zijn dan 10 km/u. Als je harder rijdt dan kunnen automobilisten schrikken of niet optijd opzij gaan (als ze al opzij gaan) waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

3. Wees alert op onvoorzichtig gedrag

Automobilisten moeten uitkijken, maar toch kun je wel rekening houden met veel voorkomende dingen, zodat je jezelf niet in gevaar bengt.
- als er gaten in de file zijn dan kunnen automobilisten wel eens van rijstrook wisselen.
- als het warm weer is en de file staat langdurig stil, kunnen mensen het portier van de auto open doen, ben hierop bedacht.

4. Meerdere motorrijders

Als je met meerdere motorrijders tussen de file doorrijdt, houd dan minstens een auto lengte afstand tussen de motoren.

5. Stoppen in de file

Als je als laatste in de file staat, zet dan je alarmlichten aan. Soms merken automobilisten wel de file op, maar niet de motor achter de file. Houd voldoende afstand van de voorganger en probeer, als dit mogelijk is, in te voegen tussen de wachtende auto’s. Daar is het veiliger.

6. Einde file

Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook tussen de auto’s. Gebruik hierbij voor het invoegen de richtingaanwijzer.

7. File rijden No-Go’s

Het passeren van de file is in principe toegestaan. Bij het inhalen moet u er wel rekening mee houden dat u geen gebruik maakt van:

- vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, bedoeld voor hulpverlening.
- redresseerstrook: de asfaltstrook tussen de linker rijstrook en de linker vangrail; hier ligt veel vuil
- weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams
- verdrijvingsvlak
- puntstuk: witte wegmarkering

Zichtbaarheid

Zichtbaarheid op de motor is zeer belangrijk. De meeste ongelukken komen voort uit dat een auto een motorrijder niet (tijdig) ziet. Om jouw zichtbaarheid te vergroten en het risico op een ongeluk te verkleinen hebben we een aantal punten neergezet.

1. Verlichting

Het is verplicht om dimlicht te voeren als het schermert of donker is, of als het slecht weer is overdag zoals zware regenval of sneeuw. Om jouw zichtbaarheid overdag te vergroten is het aan te raden om ook overdag met dimlicht te rijden.

Groot licht mag je voeren in het donker, als je niet voldoende kan zien met dimlicht. Gebruik dit dan ook tijdelijk voor iets meer zicht, zodat je hem niet vergeet uit te zetten. Groot licht voeren is overdag verboden en als je achter iemand rijdt of een tegenliggers tegenkomt.

Bij zware regenval mag je mistlicht voeren samen met het dimlicht. Dit mag alleen aan de voorkant en alleen als het zicht minder is dan 200 meter. Mistlicht aan de achterkant mag je alleen voeren bij mist of zware sneeuwval, als het zicht minder is dan 50 meter.

2. Reflectiekleding

Als je veel in het donker of met slecht weer rijdt, is het belangrijk dat je goed zichtbaar bent. Reflectiekleding kan daarbij helpen. Je hebt verschillende soorten.

Vest

Een reflecterend vest is een vest dat je over je motorjas kan dragen. Sommige motorjas merken hebben ook een extra reflectievest dat je kan bevestigen aan de motorjas of broek.

Reflectiepanelen

Sommige motorjassen en broeken hebben reflectiepanelen erin verwerkt, die er niet uitzien als een reflectiepaneel, maar wel degelijk deze functie hebben. Zo lijkt het een gewone motorjas, maar ben je wel extra veilig in het verkeer omdat je goed zichtbaar bent. De reflectie panelen worden duidelijk zichtbaar wanneer er een lamp op geschenen wordt.

Reflectie op handschoenen en motorlaarzen

Veel handschoenen en motorlaarzen hebben ook reflectie delen op de plaatsen waar je ze het meeste nodig hebt: op de laarzen aan de achterkant en op de handschoenen aan de bovenkant.

Reflectoren motor

De reflectoren op de motor zitten in de achterverlichting. Ook kun je zelf reflectie aan je motor toevoegen door plakstrips te gebruiken of een reflectiespray. Dit is een spray dat een reflecterende gloed geeft (als er licht op komt). Ook bestaan er speciale reflectie-plakstrips die je op je banden kunt plakken, zodat deze ook reflecteren.

Anticiperen

Vooruitkijken en anticiperen op het verkeer is belangrijk voor je eigen veiligheid en dat van een ander. Als je in de verte al een file ziet, is het natuurlijk niet slim om door te blijven rijden zonder er rekening mee te houden dat je zult moeten remmen.

Niet iedereen houdt zich aan de regels

Wees er van bewust dat niet iedereen zich aan de regels zal houden in het verkeer. Zo kun je bij dat ene kruispunt wel recht hebben op voorrang, maar daar heb je niet zoveel meer aan wanneer je in het ziekenhuis ligt. Het is dus erg belangrijk dat je er voor zorgt dat je goed anticipeert wat het overig verkeer doet. Je kan tijdig zien wat een auto van plan is en in een fractie van een seconde moet je daarop kunnen reageren.

Rare fratsen

Om een voorbeeld te geven: je rijd achter een auto en die stuurt bij een kruispunt een beetje naar rechts, nu denk je; die gaat naar rechts, ik ga inhalen! Niet dus, want de kans is groot dat de automobilist een stukje naar rechts uitwijkt om de bocht naar links te pakken. Je moet zo leren kijken dat je van alle verkeersdeelnemers al van te voren weet wat voor rare fratsen zij kunnen uithalen. Op die manier ben je altijd op het ergste voorbereid.

Zesde zintuig

Op den duur ontwikkel je hiervoor een zesde zintuig. Dit zesde zintuig verteld jou precies wat voor rare fratsen de overige verkeersdeelnemers kunnen uithalen en wat hier de gevolgen van kunnen zijn. In een fractie van een seconde weet jij wat je moet doen!

Rijden in een groep

Rijden in een groep kan gevaarlijk zijn als je niet extra rekening houdt met anderen. Zorg dat je voldoende afstand houdt en niet naast elkaar gaat rijden. Onthoud ook dat je, ondanks dat je in een groep rijdt, je je houdt aan de verkeersregels. Zo is het niet toegestaan om door een rood licht te rijden als de rest van de groep er wel al doorheen is.

Houd elkaar in de gaten

Als je in een groep rijd is er altijd wel enige angst om de groep kwijt te raken. Kijk daarom af en toe in je spiegel om te kijken of de motorrijder achter jou er nog steeds rijd. Is dit niet het geval? Wacht dan even, op die manier raakt er niemand achter. Wanneer je wacht en het duurt te lang, dan kan het zijn dat er iets is gebeurt en dan kun je het beste even terug rijden.

De voorste rijder

Voorop rijdt altijd een ervaren motorrijden die al vaker in een groep heeft gereden, of de benodigde kilometers al achter de rug heeft. De voorste rijder moet in staat zijn om de route te lezen, het tempo te bepalen en hij moet opletten of de rest wel volgt.

Houd afstand

Als je in een groep rijdt met meerdere motorrijders moet je altijd voldoende afstand houden. Vooral als je in de buurt van jouw voorrijder rijdt, want die kan opeens zien dat hij een afslag mist en hard op de rem drukt, dan zit jij er bovenop. In een groep rij je als snel dichter op elkaar dan normaal, omdat je in jouw onbewust zijn niet achter wilt raken.

Rij jouw snelheid

Het is belangrijk dat jij in jouw eigen tempo blijft rijden. Ben je wat langzamer dan de rest? Nou en, dat is niks om je voor te schamen, want iedereen heeft een andere motor en andere ervaringen. Vaak zie je dat motorrijders die in de bocht wat langzamer zijn dan de voorganger, op het rechte stuk meer gasgeven om zo maar niet achter te raken. Doe dit niet, want als je achter raakt, dan zullen je voorgangers echt wel wachten op je.

Jij bent verantwoordelijk voor jezelf

Wat je altijd in je achterhoofd moet houden is dat jij verantwoordelijk bent voor jezelf. Rijd iedereen met 120 km/h door polderwegen waar 60 km/h is toegestaan, maar jij voelt je daar niet fijn bij? Niet doen dan! Als er iets gebeurt, dan heb je niks aan de smoes dat je de rest wilde bijhouden. Vaak heb je in een groep ook het haantjes gedrag… wie is er het snelste? Wie kan de bochten het strakste nemen? Ga hier niet in mee, want dat kan alleen maar fout gaan.

Met deze tips, trics en weetjes kun jij je veilig bewegen in het verkeer!

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Kom dan langs in onze showroom op de Rietveldenweg 39 in 's-Hertogenbosch!